Zakładając własny biznes, chce się w pełni skupić na rozwoju i sprzedaży swoich usług bądź produktów. Czas trzeba jednak poświęcić także na kwestie, które nie generują żadnego dochodu. Chyba najważniejszą z nich jest księgowość, którą można zlecić na zewnątrz. Czy jednak na pewno jest to dobry pomysł?
Czy można samodzielnie prowadzić księgowość?
Wbrew pozorom wcale nie trzeba mieć finansowego wykształcenia, by z powodzeniem rozliczać podatki we własnej firmie. Obecnie coraz większą popularnością cieszy się bowiem księgowość internetowa. W jej przypadku wykupuje się abonament na specjalny program i samodzielnie zajmuje fakturami i podatkami.
Rozwiązanie tego typu może być nieco czasochłonne. W zamian można jednak sporo zaoszczędzić. Cena abonamentu wynosić może około kilkudziesięciu złotych, czyli kilkukrotnie mniej niż usługi księgowego.
Kiedy lepiej postawić na profesjonalistę w dziedzinie księgowości?
Samodzielne prowadzenie księgowości nie zawsze jest wskazane. Dużo zależy tu od profilu działalności przedsiębiorstwa. Pomoc wykwalifikowanej osoby okazuje się wręcz bezcenna przy biznesie prowadzonym na dużą skalę.
Jeśli ma się klientów za granicą (rozliczenia międzywalutowe), czy też jest się czynnym płatnikiem VAT, to prowadzenie księgowości wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. W dodatku przepisy polskiego prawa podatkowego zmieniają się praktycznie cały czas. Na szczęście w Polsce działa bardzo wiele firm księgowych, a więc znalezienie dobrej nie powinno sprawiać żadnego problemu.
Jakie są konsekwencje błędów księgowych?
Do spraw księgowych należy podejść poważnie, ponieważ wszelkie uchybienia mogą mieć spore konsekwencje. Jeśli ZUS, czy Urząd Skarbowy wykryje jakikolwiek błąd, to można się spodziewać takich konsekwencji, jak:
– otrzymanie wezwania do złożenia wyjaśnień,
– konieczność dopłaty określonej kwoty wraz z odsetkami,
– otrzymanie wezwania do osobistej wizyty w urzędzie, celem wszczęcia postępowania mandatowego,
– wezwaniem na rozprawę sądową, co na szczęście zdarza się tylko w skrajnych przypadkach.
Wystarczające do powstania kłopotów może być brak przesłania jednego dokumentu w terminie, czy też brak zaledwie kilkuzłotowej płatności. Trzeba też zdawać sobie sprawę, że zgodnie z prawem za błędy księgowości odpowiada przedsiębiorca.